obja艣nienia podatkowe w sprawie podatku u 藕r贸d艂a

Obja艣nienia Ministerstwa Finans贸w w sprawie WHT!

Ministerstwo Finans贸w opublikowa艂o 19 czerwca 2019 r. projekt obja艣nie艅 w sprawie nowych przepis贸w o podatku u 藕r贸d艂a (WHT). Przeczytaj o 5 najwa偶niejszych kwestiach poruszanych przez MF!

Uwaga: tekst zosta艂 zaktualizowany 7 czerwca 2020 r.

Projekt obja艣nie艅 Ministerstwa Finans贸w w sprawie WHT dost臋pny jest pod linkiem. Uwagi do projektu mo偶na by艂o zg艂asza膰 do 30 czerwca 2019 r. Mi艂o, 偶e Ministerstwo opublikowa艂o cokolwiek i 偶e mieli艣my (a偶) 11 dni na zapoznanie si臋 z wytycznymi przed wej艣ciem w 偶ycie przepis贸w. Pami臋tajmy, 偶e to jedynie projekt obja艣nie艅! Nie ma jeszcze ostatecznych obja艣nie艅.

O tym, czym s膮 obja艣nienia podatkowe i w jakim zakresie mo偶na na nich polega膰, mo偶esz przeczyta w artykule: Obja艣nienia podatkowe Ministra Finans贸w.

Warto zauwa偶y膰, 偶e nowe przepisy mia艂y obowi膮zywa膰 od 1 stycznia 2019 r. jednak, zmiany odraczano kilkukrotnie.

Wi臋kszo艣膰 zmian w podatku u 藕r贸d艂a zacznie obowi膮zywa膰 dopiero od 1 lipca 2020 r. Ale trwaj膮 prace nad dalszym zawieszeniem tych zmian do ko艅ca 2020 r.

馃摚 O samych zmianach pisa艂am w artykule PODATEK U 殴R脫D艁A W 2019 R. – UWAGA NA ZMIANY! A o tym, w jakim zakresie przepisy zosta艂y wstrzymane mo偶na przeczyta膰 w artykule: Podatek u 藕r贸d艂a – nowe przepisy czasowo wstrzymane

Obja艣nienia w sprawie WHT 鈥 co obja艣nia Ministerstwo Finans贸w?

W projekcie obja艣nie艅 skupiono si臋 na wyja艣nieniu poj臋cia najbardziej istotnych kwestii takich jak beneficial owner czy te偶 poj臋cia nale偶ytej staranno艣ci. W projekcie, Ministerstwom Finans贸w bardzo szeroko odwo艂uje si臋 do prawa mi臋dzynarodowego, w tym Komentarza do Modelu Konwencji OECD oraz do wyrok贸w TSUE. Fakt odwo艂ania si臋 do komentarza OECD praktyk贸w cieszy bardzo 鈥 mo偶e nareszcie organy podatkowe w post臋powaniach przestan膮 negowa膰 istnienie tych wytycznych!

Niestety w mojej ocenie obja艣nienia, z uwagi na ich znaczne oparcie na mi臋dzynarodowym prawie podatkowym, s膮 nie do przej艣cia dla zwyk艂ego przedsi臋biorcy, kt贸ry chcia艂by wiedzie膰, czy i na jakich zasadach ma pobra膰 podatek u 藕r贸d艂a.

Poni偶ej przedstawiam najwa偶niejsze kwestie poruszone przez Ministerstwo.

#1 Obja艣nienia podatkowe w sprawie podatku u 藕r贸d艂a 鈥 beneficial owner / rzeczywisty odbiorca nale偶no艣ci

Ka偶dy podmiot wyp艂acaj膮cy nale偶no艣ci podlegaj膮ce podatkowi u 藕r贸d艂a (niezale偶nie od tego czy przekroczony zosta艂 pr贸g 2.000.000 z艂 czy te偶 nie, musi weryfikowa膰 czy podmiot, kt贸ry nale偶no艣ci otrzymuje jest ich 鈥瀝zeczywistym odbiorc膮鈥. W du偶ym uproszczeniu, taki rzeczywisty odbiorca, to podmiot, kt贸remu dane p艂atno艣ci s膮 nale偶ne, a nie taki, kt贸ry jedynie jest po艣rednikiem.

P艂atno艣ci dokonane do tzw. sp贸艂ek 鈥瀢ydmuszek鈥 鈥 czyli sp贸艂ek, kt贸re nie prowadz膮 w og贸le dzia艂alno艣ci i nie maj膮 odpowiedniego zaplecza nie s膮 p艂atno艣ciami do beneficial ownera.

Dlatego te偶 w ocenie Ministerstwa, p艂atno艣ci na rzecz:

  • sp贸艂ek holdingowych 鈥 z regu艂y nie b臋d膮 p艂atno艣ciami na rzecz beneficial ownera,
  • Centrum Us艂ug Wsp贸lnych (Shared Service Centre) 鈥 b臋d膮 p艂atno艣ci膮 na rzecz beneficial ownera
  • Instytucji Zarz膮dzania prawami autorskimi (a la ZAIKS, KOPIPOL, PASF) s膮 p艂atno艣ciami na rzecz beneficial ownera.

#2 Obja艣nienia podatkowe w sprawie podatku u 藕r贸d艂a 鈥 nale偶yta staranno艣膰

W pierwszej kolejno艣ci nale偶y odpowiedzie膰 na pytanie czym jest ta nale偶yta staranno艣膰 w przypadku WHT? W du偶ym uproszczeniu, przez nale偶yt膮 staranno艣膰 w WHT b臋dziemy rozumie膰 dzia艂ania, kt贸re pozwalaj膮 nam potwierdzi膰 czy i na jakich zasadach mo偶emy pobra膰 ni偶szy podatek ni偶 ten wynikaj膮cy ze stawki podstawowej (czyli np. 5% zamiast 20% lub 19%).

W projekcie obja艣nie艅, Ministerstwo Finans贸w kilkukrotnie wskazuje (w 艣lad za przepisami), 偶e nale偶yta staranno艣膰 ma zale偶e膰 od charakteru i skali dzia艂alno艣ci danego podatnika. Inne obowi膮zki b臋d膮 wi臋c ci膮偶y膰 na przedsi臋biorcy, kt贸ry generuje obroty na poziomie 50 tys z艂 rocznie, a inne na tym, kt贸rego obroty przekraczaj膮 500.000 lub 5.000.000 z艂.

Z obja艣nie艅 Ministerstwa Finans贸w wynika, 偶e im wi臋kszy podmiot i im wi臋ksza warto艣膰 transakcji, tym wi臋cej obowi膮zk贸w. Tradycyjnie ju偶, tak偶e p艂atno艣ci na rzecz podmiot贸w powi膮zanych s膮 na 鈥瀋enzurowanym鈥.

Ministerstwo Finans贸w stopniuje skal臋 nale偶ytej staranno艣ci 鈥 mo偶emy j膮 podzieli膰 na trzy stopnie:

Stopie艅 1 鈥 ma艂e podmioty, ma艂e p艂atno艣ci

W tym wypadku, wydaje si臋, 偶e do zachowania nale偶ytej staranno艣ci powinno wystarczy膰 zgromadzenie certyfikatu rezydencji i o艣wiadcze艅 wymaganych przez przepisy. I oczywi艣cie, konieczne jest zachowanie 鈥瀋zujno艣ci鈥. Musimy sprawdza膰, czy przy “okazji” nie dowiemy si臋 czego艣 o naszym kontrahencie, co nie pozwoli zastosowa膰 obni偶onych stawek.

Stopie艅 2 鈥 艣rednie lub du偶e p艂atno艣ci albo z艂o偶enie o艣wiadczenia o weryfikacji prawa do zastosowania ni偶sze stawki

Opr贸cz krok贸w ze stopnia 2, konieczne jest weryfikowanie rzeczywistego miejsca prowadzenia dzia艂alno艣ci, statusu podmiotu, kt贸ry uzyskuje p艂atno艣ci, etc.

Ministerstwo zaleca de facto wys艂anie kontrahentowi 鈥瀉nkiety鈥 z pytaniami o prowadzon膮 dzia艂alno艣膰 i uzyskanie opinii zewn臋trznego audytora, co do statusu kontrahenta.

Stopie艅 3 鈥 podmioty powi膮zane

Weryfikujemy wszystko i zawsze. Weryfikujemy sprawozdania finansowe, dokumentacj臋 cen transferowych (local file, master file, CbC, etc.).

Pami臋tajmy, 偶e takie “stopnioowanie” nale偶ytej staranno艣ci, zw艂aszcza w stosunku do podmiot贸w powi膮zanych nie znajduje oparcia w przepisach!

#3 Obja艣nienia podatkowe w sprawie WHT 鈥 zwrot podatku u 藕r贸d艂a

Zwrot podatku WHT a brak w umowie klauzuli ubrattawiaj膮cej

Ministerstwo Finans贸w w obja艣nieniach potwierdzi艂o, ze o zwrot WHT mo偶na ubiega膰 si臋 tak偶e wtedy, kiedy w umowie nie ma klauzuli ubrattawiaj膮cej (gross-up clause) ale to my zap艂acili艣my podatek bo niestety wymusi艂 to nasz kontrahent.

Ministerstwo podkre艣la, 偶e w takiej sytuacji powinni艣my opisa膰 przyczyn臋 zap艂aty podatku z naszych 艣rodk贸w. Powinni艣my tak偶e do艂膮czy膰 potwierdzenie, 偶e zap艂acili艣my podatek z w艂asnych 艣rodk贸w.

Zwrot podatku WHT pobranego od kwoty nieprzekraczaj膮cej 2 milion贸w z艂otych

W praktyce mog膮 zdarzy膰 si臋 nam takie sytuacje, 偶e ju偶 jedna wyp艂ata do kontrahenta przekracza 2.000.000 z艂. W takim wypadku zwrot podatku nast膮pi dwutorowo 鈥 na drodze dw贸ch odr臋bnych post臋powa艅:

  • O stwierdzenie i zwrot nadp艂aty 鈥 w zakresie podatku, kt贸ry zosta艂 pobrany od kwoty do 2.000.000 z艂, i
  • O zwrot WHT w specjalnych trybie ustawy o CIT/PIT 鈥 w zakresie podatku, kt贸ry zosta艂 pobrany od kwoty powy偶ej 2.000.000 z艂

Przecie偶 nikt nie obiecywa艂, 偶e b臋dzie prosto!

#4 Obja艣nienia podatkowe w sprawie WHT 鈥 jak liczy膰 pr贸g 2.000.000 z艂?

Ministerstwo wskazuje, 偶e do kalkulacji progu 2.000.000 z艂:

– nie s膮 wliczane wyp艂aty obj臋te opini膮 o stosowaniu zwolnienia

– uwzgl臋dniamy wszystkie wyp艂aty w ramach danego roku podatkowego 鈥 a nie kalendarzowego.

#5 Obja艣nienia podatkowe w sprawie WHT 鈥 podatek u 藕r贸d艂a mo偶e by膰 kosztem podatkowym!

Ministerstwo Finans贸w w projekcie obja艣nie艅 potwierdzi艂o, 偶e je偶eli podatek u 藕r贸d艂a zosta艂 zap艂acony w zwi膮zku z postanowieniami umownymi 鈥 tzw. klauzul膮 ubrattawiaj膮c膮, wtedy mo偶na tak zap艂acony podatek zaliczy膰 do koszt贸w uzyskania przychod贸w. Je偶eli natomiast w umowie brak jest tzw. gross-up clause, nie ma mo偶liwo艣ci zaliczenia WHT do koszt贸w uzyskania przychod贸w. Naszym zdaniem nie ma podstaw do takiego r贸偶nicowania tych dw贸ch sytuacji.

O tym, czy podatek mo偶e by膰 kosztem uzyskania przychodu pomimo ww. stanowiska w obja艣nieniach, pisz臋 w szczeg贸艂ach w artykule pt. Czy podatek u 藕r贸d艂a mo偶e by膰 kosztem uzyskania przychodu?

****

UWAGA: To co, opisuj臋 to projekt obja艣nie艅 鈥 nie wiadomo kiedy pojawi膮 si臋 ostateczne obja艣nienia. Zastosowanie si臋 do projektu obja艣nie艅, nie chroni tak, jak zastosowanie si臋 do obja艣nie艅! Na dzie艅 aktualizacji tego artyku艂u – tj. 7.06.2020 r. dalej nie ma ostatecznej wersji obja艣nie艅.

***

Uff!

Je偶eli po lekturze obja艣nie艅 masz w膮tpliwo艣ci czy stosowana przez Ciebie procedura weryfikacji kontrahent贸w jest prawid艂owa napisz do mnie maila (marcelina@msztax.pl).

Opublikowano w kategorii CIT, PIT, Podatki i otagowano: , .

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *