Ulga na złe długi pozwala odzyskać VAT od niezapłaconych faktur. W 2019 r. zmianie uległ termin, po którym możemy „odzyskać” VAT od faktury niezapłaconej przez naszego nierzetelnego kontrahenta. Jak działa ulga na złe długi i co należy zrobić żeby z niej skorzystać?
Kontrahent nie płaci – a co z VAT?
Chyba każdy przedsiębiorca przynajmniej raz doświadczył sytuacji, kiedy nie uzyskał zapłaty od swojego kontrahenta. Jednocześnie, jeżeli rozliczamy się na zasadach ogólnych, to przychodzi taki moment kiedy należy zapłacić VAT wynikający z wystawionej faktury.
Niestety bardzo często zdarza się, że VAT musimy zapłacić z własnych środków – bo nasz kontrahent „zapomniał” zrobić nam przelew.
Przepisy pozwalają jednak „odzyskać” VAT wpłacony do urzędu skarbowego a wynikający z wystawionej faktury.
90 dni na zapłatę lub zwrot VAT
Zgodnie z obowiązującymi od stycznia przepisami, jeżeli od dnia płatności faktury minęło 90 dni, a my wciąż nie otrzymaliśmy płatności, mamy prawo skorygować naszą deklarację VAT. W wyniku takiej korekty zmniejszamy wysokość podatku VAT o VAT wynikający z niezapłaconej faktury. W deklaracji jednocześnie wskazujemy jakiej faktury dotyczy korekta i kto nam nie zapłacił. Na tej podstawie, nasz dłużnik także powinien skorygować deklarację i „oddać” do urzędu VAT odliczony z wystawionej przez nas faktury.
Do końca 2018 r. obowiązywały przepisy, które kazały czekać, aż 150 dni na możliwość skorygowania deklaracji. Zmiany od stycznia są więc zmianami zdecydowanie na lepsze.
Ulga na złe długi także dla „starych” faktur
Zmiana przepisów dotyczy także starych faktur, a więc tych wystawionych w 2018 r. Jeżeli 90 dni „opóźnienia” w zapłacie przypada po 1 stycznia 2019 r. można zrobić korektę. Nie trzeba czekać aż minie 150 dni.
Jak skorzystać z ulgi na złe długi w VAT?
Skorzystanie z ulgi na złe długi nie jest trudne. Musimy tylko pamiętać o kilku warunkach.
#1 Nasz kontrahent (dłużnik) musi opóźniać się 90 dni z zapłatą w stosunku do terminu wynikającego z umowy lub faktury (z reguły będą to te same terminy).
#2 Od daty wystawienia niezapłaconej faktury do skorzystania z ulgi na złe długi nie może minąć 2 lata (licząc od końca roku, w którym faktura została wystawiona).
#3 My, i nasz kontrahent nie możemy być w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłości lub likwidacji
#4 zarówno my, jak i nasz kontrahent, jesteśmy czynnymi podatnikami VAT.
O skorzystaniu z ulgi na złe długi musimy poinformować nasz urząd skarbowy – dzieje się to poprzez wypełnienie formularza VAT-ZD, który automatycznie dodaje się do naszej deklaracji. Wystarczy jedynie zaznaczyć w części G naszej „zwykłej” deklaracji – „zawiadomienie o skorygowaniu podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego (VAT-ZD)”. A w samym formularzu VAT-ZD wpisujemy dane naszego kontrahenta.
UWAGA: ulga na złe długi nie daje nam prawa do analogicznej korekty w PIT lub w CIT
Zmiany dotyczące ulgi na złe długi to kolejne korzystne zmiany obowiązujące od 2019 r. Pozostaje liczyć, że nie będziemy musieli z tych zmienionych przepisów za często korzystać.
Więcej o zmianach w VAT w 2019 r. możesz przeczytać we wpisie VAT MOSS 2019 – korzystne zmiany dla przedsiębiorców
[ssba-buttons]