Od 31 lipca 2021 r. biura rachunkowe zmieniają swoją rolę jako instytucje obowiązane na gruncie ustawy o AML.
Sprawdź, co zmieni się w działalności Twojego biura i jakie obowiązki wynikają ze zmiany przepisów!
Biura rachunkowe a AML
Do tej pory, biura rachunkowe były instytucjami obowiązanymi w trzech sytuacjach:
- jako zwykli przedsiębiorcy, w przypadkach przyjmowania płatności w gotówce lub ich dokonywania, jeżeli, wartość takich płatności przekraczała 15.000 Euro, lub
- jeżeli biuro rachunkowe zajmowało się usługowym prowadzeniem ksiąg, lub
- jeżeli biuro rachunkowe było prowadzone przez doradcę podatkowego – każdy doradca podatkowy w zakresie swojej działalności był instytucją obowiązaną.
Od 31 lipca 2021 r. każde biuro – niezależnie od zakresu działalności będzie instytucją obowiązaną. Co to oznacza? W praktyce każde biuro musi posiadać stosowne procedury, weryfikować w sposób szczególny kontrahentów oraz raportować niektóre transakcje do GIIF (Głównego Inspektora Informacji Finansowej).
Jakie dokładnie obowiązki ma biuro rachunkowe jako instytucja obowiązana?
W pierwszej kolejności każda instytucja obowiązana, a więc i biuro rachunkowe ma obowiązek identyfikacji i oceny ryzyka. Każde biuro ma także obowiązek stosowania tzw. środków bezpieczeństwa finansowego. O co w tym dokładnie chodzi?
AML w biurze rachunkowym: identyfikacja i ocena ryzyka.
Każde biuro rachunkowe musi, proporcjonalnie do charakteru wykonywanej przez siebie działalności, podejmować odpowiednie działania w celu zidentyfikowania i oceniania ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu związanego z jego działalnością. Każde biuro musi to jednak zrobić w świetle swojej działalności – z uwzględnieniem swoich klientów, państw lub obszarów geograficznych z których pochodzą, świadczonych usług i rodzajów obsługiwanych transakcji. Inny poziom ryzyka będzie miało 1 osobowe biuro obsługujące tylko rolników, a inne 100-osobowe, obsługujące głównie klientów transportowych. Ocena ryzyka powinna być przeprowadza nie rzadziej niż co 2 lata.
AML w biurze rachunkowym: stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego.
Oprócz ogólnej oceny ryzyka, biuro rachunkowe musi na bieżąco stosować środki bezpieczeństwa finansowego. Są to działania, które musimy podejmować – głównie w celu identyfikacji klienta i źródeł pochodzenia jego majątku.
I tutaj znowu – inne obowiązki będziemy mieć dla klientów, z którymi zawieramy umowę o stałą obsługę, a inne w przypadkach tzw. transakcji okazjonalnych.
Gdzie jest różnica?
Transakcja okazjonalna –to transakcja z klientem, który jednorazowo skorzysta z naszych usług np. jednorazowe rozliczenie PIT. Natomiast inne transakcje to te, realizowane w ramach realizacji stosunków gospodarczych.
Środki bezpieczeństwa finansowego stosowane w ramach realizacji stosunków gospodarczych to:
- identyfikacja klienta oraz weryfikacja tożsamości klientów (tzw. Znaj Swojego Klienta – KYC),
- identyfikacja tzw. PEPów – a więc osób zajmujących eksponowane stanowiska polityczne,
- identyfikacja i weryfikacja beneficjenta rzeczywistego,
- ocena stosunków gospodarczych lub ich monitorowanie,
- obowiązek opracowania i wdrożenia (!) wewnętrznej procedury i dodatkowej dokumentacji,
- obowiązki raportowe do GIIF i prokuratury,
- obowiązek przeprowadzania szkoleń dla pracowników,
- obowiązki weryfikacji list sankcyjnych,
- inne obowiązki wynikające z ustawy o AML.
Jak widzisz część obowiązków i tak już teraz wykonujesz – np. w zakresie identyfikacji klienta. Reszta – wymaga dopracowania już istniejących w twojej firmie procedur i ścieżek postępowania z klientem.
AML w biurze rachunkowym: Co grozi za brak przestrzegania przepisów?
Pamiętaj, że brak przestrzegania przepisów może prowadzić do nałożenia na Ciebie m.in. kar finansowych.
Odpowiednie wykonywanie obowiązków będzie chronić nie tylko Ciebie, ale i Twój biznes. Nie traktuj obowiązków AML jako formalności – pamiętaj, że mają one głębszy cel!
***
Chcesz wiedzieć więcej o AML? Napisz do nas – organizujemy szkolenia dla przedsiębiorców z zakresu AML, w tym dla biur rachunkowych.
Chcesz nas poznać zanim do nas napiszesz? Zapisz się na nasz webinar – to już 20.07.2021 r. o 11.00.
Podczas webinaru dowiesz się m.in.:
- O co chodzi w tym całym AMLu?
- Czym jest pranie pieniędzy i dlaczego nie chcesz by Twoje biuro było w to zamieszane?
- Co i kiedy dokładnie musisz robić?
- Czym różni się transakcja okazjonalna od nie-okazjonalnej?
- Co to są listy sankcyjne i dlaczego nikt o nich nie mówi?
- Co AML ma wspólnego z prawem podatkowym?
- Kiedy Twój klient jest instytucją obowiązaną i co z tego wynika?
Kto poprowadzi webinar?
Beata Wiśnicka – międzynarodowy konsultant AML, z ponad 10-letnim doświadczeniem w branży AML. Współpracowała m.in. z bankami, instytucjami finansowymi, Fintechami. Wspiera także zawody zaufania publicznego we wdrażaniu AML. Absolwentka warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej na kierunku Finanse i Rachunkowość.
Marcelina Szwed-Ziemichód – adwokat i doradca podatkowy specjalizująca się w prawie podatkowym oraz obsłudze prawnej podmiotów z sektora IT i kryptowalut. Wspiera klientów m.in. w zakresie wdrażania regulacji AML. Jako adwokat i doradca podatkowy także jest instytucją obowiązaną, co pozwala zrozumieć także praktyczne kwestie związane z
Zapisy pod linkiem: https://msztax.pl/webinar/