Biura rachunkowe a AML: Czy naprawdę tak wiele się zmieni?

Od 31 lipca 2021 r. biura rachunkowe zmieniają swoją rolę jako instytucje obowiązane na gruncie ustawy o AML.

Sprawdź, co zmieni się w działalności Twojego biura i jakie obowiązki wynikają ze zmiany przepisów!  

Biura rachunkowe a AML

Do tej pory, biura rachunkowe były instytucjami obowiązanymi w trzech sytuacjach: 

  1. jako zwykli przedsiębiorcy, w przypadkach przyjmowania płatności w gotówce lub ich dokonywania, jeżeli, wartość takich płatności przekraczała 15.000 Euro, lub 
  2. jeżeli biuro rachunkowe zajmowało się usługowym prowadzeniem ksiąg, lub
  3. jeżeli biuro rachunkowe było prowadzone przez doradcę podatkowego – każdy doradca podatkowy w zakresie swojej działalności był instytucją obowiązaną.

Od 31 lipca 2021 r. każde biuro – niezależnie od zakresu działalności będzie instytucją obowiązaną. Co to oznacza? W praktyce każde biuro musi posiadać stosowne procedury, weryfikować w sposób szczególny kontrahentów oraz raportować niektóre transakcje do GIIF (Głównego Inspektora Informacji Finansowej).  

Jakie dokładnie obowiązki ma biuro rachunkowe jako instytucja obowiązana? 

W pierwszej kolejności każda instytucja obowiązana, a więc i biuro rachunkowe ma obowiązek identyfikacji i oceny ryzyka. Każde biuro ma także obowiązek stosowania tzw. środków bezpieczeństwa finansowego. O co w tym dokładnie chodzi? 

AML w biurze rachunkowym: identyfikacja i ocena ryzyka.

Każde biuro rachunkowe musi, proporcjonalnie do charakteru wykonywanej przez siebie działalności, podejmować odpowiednie działania w celu zidentyfikowania i oceniania ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu związanego z jego działalnością. Każde biuro musi to jednak zrobić w świetle swojej działalności – z uwzględnieniem swoich klientów, państw lub obszarów geograficznych z których pochodzą, świadczonych usług i rodzajów obsługiwanych transakcji. Inny poziom ryzyka będzie miało 1 osobowe biuro obsługujące tylko rolników, a inne 100-osobowe, obsługujące głównie klientów transportowych. Ocena ryzyka powinna być przeprowadza nie rzadziej niż co 2 lata. 

AML w biurze rachunkowym: stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego.

Oprócz ogólnej oceny ryzyka, biuro rachunkowe musi na bieżąco stosować środki bezpieczeństwa finansowego. Są to działania, które musimy podejmować – głównie w celu identyfikacji klienta i źródeł pochodzenia jego majątku.  

I tutaj znowu – inne obowiązki będziemy mieć dla klientów, z którymi zawieramy umowę o stałą obsługę, a inne w przypadkach tzw. transakcji okazjonalnych. 

Gdzie jest różnica? 

Transakcja okazjonalna –to transakcja z klientem, który jednorazowo skorzysta z naszych usług np. jednorazowe rozliczenie PIT. Natomiast inne transakcje to te, realizowane w ramach realizacji stosunków gospodarczych.

Środki bezpieczeństwa finansowego stosowane w ramach realizacji stosunków gospodarczych to:

  1. identyfikacja klienta oraz weryfikacja tożsamości klientów (tzw. Znaj Swojego Klienta – KYC), 
  1. identyfikacja tzw. PEPów – a więc osób zajmujących eksponowane stanowiska polityczne, 
  1. identyfikacja i weryfikacja beneficjenta rzeczywistego, 
  1. ocena stosunków gospodarczych lub ich monitorowanie, 
  1. obowiązek opracowania i wdrożenia (!) wewnętrznej procedury i dodatkowej dokumentacji, 
  1. obowiązki raportowe do GIIF i prokuratury, 
  1. obowiązek przeprowadzania szkoleń dla pracowników, 
  1. obowiązki weryfikacji list sankcyjnych, 
  1. inne obowiązki wynikające z ustawy o AML. 

Jak widzisz część obowiązków i tak już teraz wykonujesz – np. w zakresie identyfikacji klienta. Reszta – wymaga dopracowania już istniejących w twojej firmie procedur i ścieżek postępowania z klientem. 

AML w biurze rachunkowym: Co grozi za brak przestrzegania przepisów?

Pamiętaj, że brak przestrzegania przepisów może prowadzić do nałożenia na Ciebie m.in. kar finansowych.

Odpowiednie wykonywanie obowiązków będzie chronić nie tylko Ciebie, ale i Twój biznes. Nie traktuj obowiązków AML jako formalności – pamiętaj, że mają one głębszy cel! 

*** 

Chcesz wiedzieć więcej o AML? Napisz do nas – organizujemy szkolenia dla przedsiębiorców z zakresu AML, w tym dla biur rachunkowych. 

Chcesz nas poznać zanim do nas napiszesz? Zapisz się na nasz webinar – to już 20.07.2021 r. o 11.00. 

Podczas webinaru dowiesz się m.in.: 

  1. O co chodzi w tym całym AMLu? 
  1. Czym jest pranie pieniędzy i dlaczego nie chcesz by Twoje biuro było w to zamieszane? 
  1. Co i kiedy dokładnie musisz robić? 
  1. Czym różni się transakcja okazjonalna od nie-okazjonalnej? 
  1. Co to są listy sankcyjne i dlaczego nikt o nich nie mówi? 
  1. Co AML ma wspólnego z prawem podatkowym? 
  1. Kiedy Twój klient jest instytucją obowiązaną i co z tego wynika? 

Kto poprowadzi webinar? 

Beata Wiśnicka – międzynarodowy konsultant AML, z ponad 10-letnim doświadczeniem w branży AML. Współpracowała m.in. z bankami, instytucjami finansowymi, Fintechami. Wspiera także zawody zaufania publicznego we wdrażaniu AML. Absolwentka warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej na kierunku Finanse i Rachunkowość.  

Marcelina Szwed-Ziemichód – adwokat i doradca podatkowy specjalizująca się w prawie podatkowym oraz obsłudze prawnej podmiotów z sektora IT i kryptowalut. Wspiera klientów m.in. w zakresie wdrażania regulacji AML. Jako adwokat i doradca podatkowy także jest instytucją obowiązaną, co pozwala zrozumieć także praktyczne kwestie związane z  

Zapisy pod linkiem: https://msztax.pl/webinar/

Opublikowano w kategorii Prawo i otagowano: , , .

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *